Google Analytics vs. adserver mérési különbségek

2023. július 13.

Az online hirdetési megoldás egyik legnagyobb előnyeként szokás említeni azt, hogy borzasztó jól mérhető, melyre különböző rendszerek és lehetőségek állnak a hirdetők és az ügynökségek rendelkezésére, legyen szó akár a különböző adserverekről, a Google Analytics-ről vagy épp egyéb harmadik oldali szolgáltatókról (akár ide vehetjük az ad verification szolgáltatókat is, melyek a brand safety és ad fraud megjelenések mérését és szűrését is támogatják). Mostani blogbejegyzésünkben bemutatjuk röviden, hogy mi a különbség a Google Analytics és az adserver között, illetve hogy a két rendszer mérései között milyen okokból lehet eltérés egy-egy kampány során.

Google Analytics – a webanalitikai szolgáltatás

Az Analytics a Google által fejlesztett ingyenes elemző felület, melynek célja, hogy részletes információkat nyújtson egy webhely látogatóiról és viselkedésükről. Segítségével a weboldal tulajdonosok betekintést nyerhetnek a látogatók számába, az átlagos látogatási időbe, a forgalom forrásába és sok más metrikába. Az Analytics követi az oldalra látogató felhasználókat, amely lehetővé teszi a célzottabb marketingtevékenységek kidolgozását és az eredmények optimalizálását.

Adserver – a hirdetéskiszolgálás alapja

Az adserver egy olyan szolgáltatás, vagyis program, amely lehetővé teszi az online hirdetési kampányok kezelését, követését és kiszolgálását. Az eszköznek köszönhetően a hirdetők pontosabban is nyomon követhetik, mérhetik és megérthetik az hirdetésük teljesítményét. A mérési metrikák között olyan mutatók szerepelnek, mint a hirdetésmegjelenések száma, a kattintások száma, a látható megjelenések aránya, az átkattintási arány vagy éppen a konverziók száma. Az adserverek gyakran kapcsolódnak az Analytics-hez, hogy a marketing kampányok hatékonyságáról és a landing oldal teljesítményéről együttes kimutatás is készülhessen. A piacon számos adserver szolgáltató érhető el, mi házon belül például a Google Ad Managert használjuk, így kifejezetten érdemes a Google Analytics és az Ad Manager által riportált adatok összevetése.

Az online kampányom során más eredményeket látok az adserverben, mint az Analytics-ben, miért?!?

Nos, ennek számos oka lehet, alább összeszedjük a leggyakoribb indokokat, hogy Nektek már ne kelljen.

  1. Almát a körtéhez – kattintás vs. látogatás
    Az eltérések legnagyobb hányadát egyszerűen lehet magyarázni: a két rendszer teljesen eltérő dolgot mér, ezért nem is érdemes összehasonlítani őket. Tegyük fel, hogy egy forgalomterelő kampányban 1.000 kattintást futtatunk ki, ebből adódóan logikusnak tűnhet, hogy 1.000 látogatást fog bemérni az Analytics, ugye? Sajnos nem, ami az eltérő mérési metrikának köszönhető. Az adserver a kattintások alatt azt méri, hogy a hirdetési kampány során hányan kattintottak a bannerre, míg az Analytics a látogatás során azt méri, hogy a kampányból hány felhasználó érkezett landing oldalra és töltötte be teljesen a weboldalt. A kettő között viszont számos dolog történhet, melyek miatt a kattintás végül nem egy Analytics által is mérhető látogatásban teljesül ki.  

  2. Látogató böngésző beállításai
    A látogató a böngészőjében le tudja tiltani a sütiket, így amennyiben ezt a beállítást alkalmazza, úgy a Google Analytics nem tudja leriportálni a látogatást.

  3. Részleges oldalbetöltődés
    Előfordulhat, hogy a felhasználó lekattintja az hirdetésünket, melyet az adserver kattintásnak minősít, viszont a landing oldalra érkezéskor nem várja meg a teljes betöltődést, mert például elnavigál egy másik oldalra, vagy csak egyszerűen leállítja a böngészőben a töltődést. Ezekben az esetekben az Analytics tracking kódja nem tud lefutni, így nem is képes elküldeni a szerverre.

  4. Cookie consent elutasítás
    Az adatvédelmi szabályozások miatt a weboldal tulajdonosoknak implementálniuk kell egy cookie consent plugin-t, melynek segítségével a felhasználók eldönthetik, milyen sütik elhelyezésére adnak engedélyt a weboldalnak. Mivel az Analytics rendszere is sütik elhelyezésével működik, így amennyiben egy felhasználó nem fogadja el a consentet, úgy a usert a webanalitikai rendszer nem fogja tudni bemérni, hiába böngészte végig a landing oldalt.

  5. Cookie matching issue
    Az eltérés adódhat továbbá a sütik egyeztetéséből adódóan, az adserver és a Google Analytics valamilyen okból nem tudja összefüggésbe hozni az adott sütit, így nem köti a kampányhoz vagy épp nem is méri be.

A fentiekből is látszódik, hogy az Analytics a webhely látogatottságát és az ott végzett tevékenységeket méri, míg az adserver a hirdetések teljesítményére koncentrál, azonban fontos megjegyezni, hogy a két mérőrendszer egymás kiegészítő eszközei, melyek segítenek a digitális hirdetések hatékonyságának a növelésében, köszönhetően a részletes adatoknak és eltérő metrikáknak.