A hirdetési csalások típusai és megelőzése

2023. június 21.

A hirdetési csalás (ad fraud) a digitális hirdetői rendszerek kiberbűnözők általi kijátszása révén jönnek létre, melyben hamis megjelenéseket (impression) vagy kattintásokat (click-through, CT) generálnak, vagy a hirdetéseket más weboldalakon / felületeken helyezik el, mint amit a hirdető megvásárolt.

A Juniper Research riportja szerint 2019-ben globálisan 59 billió dollárnyi költés veszett el a digitális hirdetési piacon hirdetési csalás miatt. A témával fontos foglalkozni, hiszen a hirdetési csalások egyrészt – vásárlói oldalon – csökkentik a kampányok hatékonyságát és túlköltekezéssel járnak, másrészt – eladói oldalon – csökkentik a legitim hirdetőfelületekből származó potenciális bevételeket.

Bejegyzésünk (nem teljeskörűen, a weboldalakon való megjelenésre fókuszálva) bemutatja a hirdetési csalások fő formáit.

A hirdetési csalások fő formái

Hamis felhasználók (non-human traffic) és kattintások (click fraud): a módszer hirdetések nagy számú, nem-organikus megtekintését és kattintását, azaz AV-k és CT-k generálását jelenti, hamis felhasználókkal. Ez megvalósulhat automatizált módon, botokkal (internetes robotok) vagy botnetekkel (botokból álló hálózatok), melyek emberi kattintásokat utánoznak; vagy klikk-farmokkal, melyekben alacsony bérezésért hús-vér emberek kattintanak le hirdetéseket.

Hirdetés-injektálás (ad injection): illegitim hirdetéseket illesztenek a csalók egyes, amúgy legitim hirdetési felületekre, amely ezáltal számukra hoz bevételt a látogatott weboldal helyett. Ez történhet a felhasználó számítógépére telepített, vagy a weboldalon elhelyezett rosszindulatú szoftvereken keresztül.

Láthatatlan hirdetések – hirdetéshalmozás (ad stacking) és pixelhalmozás (pixel stuffing): a csalók eladásra bocsátanak hirdetői felületeket, melyeken a felhasználó számára láthatatlan módon jelenítenek meg hirdetéseket, ezáltal hamis megjelenéseket generálva. A hirdetéshalmozás (ad stacking) módszerében több hirdetés jelenik meg egyszerre egyetlen zónában, melyek közül csak egy lesz valóban látható, de mindegyik megjelenést generál. A pixelhalmozás (pixel stuffing) során pedig egy 1x1-es pixelben helyeznek el egy, vagy akár több hirdetést, amely a felhasználó számára láthatatlan, de megjelenést generál.

Megjelenésmosás: a pénzmosás analógiájára a megjelenésmosás (impression laundering) esetén a csalók olyan oldalakon helyeznek el hirdetéseket, amelyeket a hirdető nem vásárolna meg (pl. nem célcsoportba eső látogatók, vagy illegális tartalom miatt), viszont a hirdetések betöltése olyan megtévesztő módon történik, hogy a hirdető úgy látja, hirdetése egy legitim, megvásárolt oldalon jelent meg.

Hamis weboldalak és domain hamisítás (domain spoofing): a csalók olyan weboldalakat hoznak létre, melyeken nincs organikus tartalom vagy forgalom, majd értékesítik ezek hirdetési felületeit. Hogy a felületek értékesnek tűnjenek, botokkal emelhetik az oldallátogatottsági metrikákat, melyek egyben hamis megjelenéseket vagy kattintásokat is generálhatnak. A domain hamisítás (domain spoofing) esetén pedig legitim, ismert és keresett weboldalaknak álcázzák magukat más, legtöbbször az előbbi értelemben hamis weboldalak.

Mit tehetünk ellene?

Az Infinety szolgáltatásai között elérhető ad-fraud szűrés az Integral Ad Science (IAS) 3rd party szolgáltatóval kötött együttműködésünk keretében, mellyel – brand safe megjelenés mellett – teljes portfóliónkon kiszűrhető a gyanús forgalom. Az IAS többszintű analízissel, gépi tanulásos módszerek alkalmazásával, kutatókkal és rendfenntartókkal együttműködve dolgozik a hirdetési csalások észlelésén és megelőzésén. Emellett portfóliónkba tartozó oldalak használják az IAB Ads.txt technológiáját, amely egyebek mellett védelmet nyújt a domain hamisítás ellen.