Megfigyeltük a figyelmet! – Attention fókuszú kutatások az Infinetynél
2025. október 6.
Év elején szerződtünk le a DoubleVerify szolgáltatóval, hogy a nyugaton már KPI-ként megjelenő figyelmet a magyar piacon elsőként tudjuk vásárlási egységként biztosítani. Az első félévben 3 kutatást végeztünk az attentive impression alapú kampányokon, amikben megfigyeltük a Rich Media formátumaink teljesítményét figyelmi arány alapján, a szektor szerinti piaci figyelmi átlagokat és az optimalizálási folyamatunk hatékonyságát. A kutatások eredményeit osztjuk meg részletesen ebben a blogban.
Hogyan is tudjuk mérni a figyelmet?
Eddig a felhasználói figyelem garantálásának legmagasabb szintje a viewable megjelenések biztosítása volt a kampányokban, azonban ezzel csak azt tudjuk szabályozni, hogy a banner a képernyőn legyen, azt már nem, hogy a felhasználók ténylegesen meg is tekintsék azt. Az MRC (Media Rating Council) által akkreditált megoldás ezzel szemben több, mint 50 különböző figyelemvizsgálati dimenzió mentén méri a kampányokat real time.
Egy kis fogalmi kitekintés a kutatások ismertetése előtt
Az attention mérés esetén az alábbi alapfogalmak ismerete fontos:
- Exposure index: A hirdetés megjelenését több adatpont szempontjából együttesen értékelő index (figyelembe véve a média típusát és hosszát).
- Engagement index: A hirdetés megjelenésének értékelése több mint 20 olyan interakció-típus együttesét figyelembe véve, amit a felhasználó kezdeményez az eszközzel (a hirdetés megtekintése közben), vagy magával a hirdetéssel.
- Attention index: A hirdetés megjelenését (exposure index) és bevonódását (engagement index) együttesen értékelő index.
- Attentive impression: Az olyan megjelenések száma, amelyek a DoubleVerify mérése alapján láthatóak (VI), brand safe és brand suitable környezetben jelentek meg, valamint megjelenés (exposure) és bevonódás (engagement) alapján legalább egyik szempontból magas értékűek.
Kampányaink teljesítménye a benchmark értékekhez mérten szektoronként
A DoubleVerify felhasználói felületén szektoronként látunk benchmark értékeket a fent bemutatott indexekre bontva. Ez segít abban, hogy a kampányokat optimalizálás révén a nemzetközi átlagoknál magasabb figyelmi aránnyal tudjuk futtatni. Az első félévben 25 db ATTI (attentive impression) alapú kampányunk volt a következő szekrotokba tartozó hirdetőkkel: Entertainment, Media & Sports, Automotive, Health & Pharmaceuticals, Consumer Packaged Goods, Financial Services, Retail és Home & Fashion. Mélyebb elemzéshez azokat a szektorokat választottuk ki, amikben már legalább 5 db kifuttatott kampányunk volt. Ez alapján az alábbi diagramot kaptuk:

Átlagosan elmondható, hogy mindegyik szektorban az attention indexek benchmark értéke 95-105 között mozog. De hogy miért is fontos a kampányunkat a szektor átlaghoz mérni? A teljesülést követően ki tudjuk forintra pontosan mutatni, hogy mennyivel kerül volna több pénzbe a megrendelt figyelem-mennyiség elérése, hogyha a piaci átlagnak megfelelő index értéken futtatjuk ki a megjelenéseket. Vagyis, ha törekszünk arra, hogy a kampányunk indexe, a figyelem mértéke magasabb legyen, akkor jelentős összeget tudunk megspórolni a hirdetőnek és hatékonyabb kommunikációt tudunk biztosítani.
Rich Media formátumunk teljesítménye attention szempontból
A kutatások alapjaként szolgáló kampányokban megvizsgáltuk a használt Rich Media formátumok teljesítményét is. Átlagosan a teljesült AV-k 63%-a bizonyult attentive-nak, de volt 6 olyan Rich Media formátumunk, amik az átlag feletti figyelmi rátát produkáltak:

Az első helyen az Inspiration 3D megjelenés végzett, a Hyundai jóvoltából. Ezt követik a Domestos számára készített egyedi Unicorn és az OTP kampányban használt interaktív 2Face formátumok.
Összességében elmondható, hogy önmagában a formátum nem elég az attention arány maximalizálására, hiszen a zónaelhelyezés is ebben nagy szerepet játszik, de mindenképpen segítik a látványos animációk a figyelemfelkeltést.
Optimalizálási folyamat attention fókusszal
A Ford kampányban lehetőséget kaptunk arra, hogy az egyhónapos kampányidőszakban teszteljük az optimalizálási folyamat jelentőségét. A megrendelt mennyiséget felosztottuk és a felén csak mértük a figyelmet, míg a másik 50%-ban aktívan optimalizáltunk is rá.
Az alábbi mérési eredményeket kaptuk:

Azt is vizsgáltuk, hogy a figyelem arány előtérbe helyezése milyen hatással lesz a kattintási hajlandóságra. Az első két oszlop azt mutatja, hogy 29%-kal tudtuk növelni az átkattintási arányt a kampány figyelemre optimalizált részében. Ebből következik tehát, hogy a magasabb figyelem magasabb interakciót, forgalomterelést tud produkálni. Ennek persze az az alapja, hogy a célcsoportba tartozó, releváns felhasználónak jelenjen meg a hirdetés.
Látható továbbá, hogy az a kampányrész, amit csak mértünk, alapvetően bőven a szektorátlag felett teljesített mindegyik index esetén. Ennek az az oka, hogy a kampányban alapból 70% VIR-t garantáltunk. Tehát a VIR garanciával is tudunk magasabb figyelmi rátát produkálni, de önmagában ezzel nem tudjuk maximalizálni azt, hogy a kampányban a lehető legkevesebb olyan megjelenés legyen, amit nem tekintettek meg.
Az Attentive Impression alapú vásárlás előnye, hogy csak azok után a megjelenések után keletkezik költség, amit a felhasználó ténylegesen megtekintett.
Amennyiben a bemutatott technológia és vásárlási mód felkeltette digitális kommunikációs céllal rendelkező olvasóink érdeklődését, várjuk szíves megkeresésüket a sales@infinety.hu címen!