Éjjel-nappal forgalomelemzés, azaz hogyan változik éjszaka a webes forgalom?

2018. február 5.

„Szundít a lapda, meg a sip, az erdő, a kirándulás, a jó cukor is aluszik”…de vajon így tesznek a userek is? Bár József Attila klasszikusában éjszaka mindenki alszik, de mi tudományosabb keretek között szeretnénk megtudni, hogy éjszaka hogyan változik a weboldak olvasottsága és forgalma, valamint hogy egy átlagos napon mikor böngészik a felhasználók a legintenzívebben a világhálót.

Legtöbbünk számára a napi rutin része, hogy a reggeli kávé mellett átnézzük kedvenc híroldalainkat vagy este, munka után még elolvassuk, milyen eredményt jósolnak a sportsite-ok a holnapi meccsre, vagy esetleg rákeresünk a világhálón a megfázás tökéletes, házilag is előállítható ellenszerére.

Valamilyen elképzelése minden digitális marketingszakmában dolgozó szakembernek van arról, hogy a userek a nap mely időszakában érhetőek el az interneten és mikor érdemes a kommunikációt legintenzívebbre állítani. Személyes tapasztalaton túl azonban időről-időre érdemes megvizsgálni a statisztikák tükrében is, hogy az internetező népesség milyen dinamikával fogyasztja a webes tartalmakat. Jelen blogbejegyzésünkben bemutatjuk, hogy a több mint 160 tematikus weboldalt tartalmazó Infinety network-öt milyen módon látogatják egy átlagos napon a felhasználók.

Hogyan fogjuk mindezt megtenni? A hetente 2,1 millió usert elérő desktop és mobilra optimalizált site-okat egyaránt tartalmazó portfóliónkon megvizsgáltuk óra szintű bontásban, hogy mennyi reklámhirdetést szolgálunk ki a felhasználóinknak.

Forrás: Adverticum Adserver

A fenti grafikonból egyértelműen leolvasható, hogy a kora reggeli óráktól kezdve folyamatosan nő a megtekintett hirdetések száma, minden bizonnyal nem csupán portfóliónkon, hanem általánosságban is, a teljes világhálón. A meredeken növekvő reggeli internetezési kedvet egy mérsékeltebb napközbeni időszak követi, majd a késő délutáni sávban újra gyorsabban „pörög a net”.

Egészen az esi 8 órás idősávig nő a webes forgalom portfóliónkon, majd ezt követően meredeken kezd csökkenni. Az esti 8 órás időszakhoz képest 93%-kal kevesebb hirdetésmegtekintés van oldalainkon a negatív csúcsnak számító hajnali 3 órás idősávban. Valóban, a késő délutáni időszak a legaktívabb hálózatunkon, ugyanakkor köszönhetően az éjszakai bagoly típusoknak, késő esti és hajnali órákban sem csökken nullára a forgalmunk.

A fenti ábra a hét minden napjára igaz vagy ez csak a nagy átlagot képviseli? Több, átlagosnak számító hetet megvizsgálva azt mondhatjuk, hogy nagyjából a hét minden napján hasonlóan alakul a hirdetési forgalom portfóliónkon, azonban bizonyos napok kicsit eltérnek ettől a trendtől.

Forrás: Adverticum Adserver

A fenti vonaldiagrammon a szaggatott vonal jelöli az átlagos hirdetésmegtekintési számot óránkénti bontásban. A hétfői napon, mint ahogy a hétköznapok többségén is, a hirdetésmegtekintések számának trendje hasonlóan alakul, mint az átlag. Pénteken szinte végig az átlag alatt marad a hirdetésmegtekintések száma hálózatunkon, míg szombaton nap közben, délután 16 óráig átlag feletti a forgalom, a késő délutáni és esti időszakban viszont a userek mással foglalkoznak és nem a világhálón szörfölnek. A vasárnap viszont a szombat fordítottja: a kora reggeli órákban elmarad a hirdetésmegtekintések szám az átlagtól, viszont 7-8 órától messze túlszárnyalja, sőt vasárnap teljes egészében is magasabb a forgalom, mint más napokon.

Mivel webportfóliónk nagyon sok és sokféle tematikát ölel fel, adja magát a kérdés, hogy vajon a különböző tematikájú weboldalakon eltér-e a látogatottság intenzitása. 6 nagyon különböző weboldal egy heti oldalletöltési-forgalomváltozását tettük egymás mellé, óránkénti bontásban. A lenti grafikonokon az adott oldalon az egyenletes forgalomtól való eltérések százalékos értéke van feltűntetve az oldalletöltések mutatóján keresztül szemléltetve.

Forrás: Gemius Prism

  

 A friss24.hu egy hírportál, mely belföldi, külföldi, sport és bulvárhíreket egyaránt tartalmaz. A weboldalt közel 200 ezer egyedi user látogatja havonta a Gemius-DKT közönségmérési adatai alapján. Forgalma nagy részét 15-21 óra között realizálja, ebben az idősávban meglehetősen egyenletesen.

A bien.hu a hazai piacon a női célcsoportra egyik legaffinisebb magazin site, mely havonta több, mint félmillió egyedi látogatót ér el, akik több mint 5 millió oldalletöltést végeznek az oldalon. A site kimagaslóan nagy Facebook-közösséggel rendelkezik, ez pedig érezhető olvasottságának intenzitásán is. A userek elsősorban a reggeli és a késő délutáni, illetve esti időszakban aktívak.

A g-portal.hu a hazai internet egyik legnagyobb és legrégebb óta létező, kimondottan usergenerated tartalomra épülő gyűjtősite-ja. Az oldalakon megforduló havonta közel félmillió user több ezer, a moderátorok által ellenőrzött témában indíthat és olvashat tartalmat. A site-on keletkezett oldalletöltések alapján megfelel az átlagnak: reggeltől este 8-9 óráig folyamatosan nő látogatottsága, majd hajnali 3 óráig fokozatosan csökken.

A randivonal.hu az egyik legnagyobb hazai társkereső, kifejezetten komoly párkapcsolatra vágyók számára. A site speciális abból a szempontból, hogy kevés saját tartalom van rajta, inkább a felhasználók adatlapjai között lehet böngészni, csevegni. Ennek megfelelően különösen a munkaórák utáni időszakban ugrik meg az oldal forgalma, a csúcsidőszak az este 8-10 óra közötti idősáv.

A gépigeny.hu egy PC közösségi oldal játékbemutatókat és hardverteszteket, elemzéseket tesz közzé. A havi 140 ezer egyedi látogatójának közel 80%-a férfi, az egy userre jutó átlagos oldalletöltés-szám pedig átlag fölötti, 12,5. A g-portal.hu forgalmi megoszlásához hasonlóan alakul az oldalon az oldalletöltések száma, viszont kicsit korábban, már délután 3 órakor elindul a meredek forgalom-növekedés, ami azzal van párhuzamban, hogy az átlagnál fiatalabb korosztályt céloz meg az oldal.