PR vagy Natív? – content marketing gyorstalpaló

2022. szeptember 12.

Az online elérhető tartalommarketing megoldások egyik leggyakrabban használt vállfaja az írott cikkes együttműködés. Egy adott hirdető termékéről, szolgáltatásáról azonban több stílusú tartalom is készülhet annak megközelítése, hangvétele alapján. A két legalapvetőbb csoport a termékfókuszú PR cikk, valamint a tartalom/ olvasófókuszú natív együttműködés. Az alábbiakban ezen két megközelítést hasonlítjuk össze néhány szempont alapján.

Egyáltalán mi a különbség a két tartalommarketing-megoldás között?

Míg a PR cikk az egy termékfókuszú content, addig a natív egy olyan tartalom, ahol a fizetett és az organikus tartalom közötti határ elmosódik, tehát a hirdetés, a cikk kifejezetten illik az oldal tematikájába. Például egy D vitamin készítményt úgy hirdetünk, hogy a weboldalunk ír egy összeállítást a legszebb európai tengerpartokról, és az összeállítást a vitamint forgalmazó cég szponzorálja. PR cikk esetén a hatóanyagokat és jogi szövegeket is találnánk valószínűleg a tartalomban, míg a natív esetén csak indirekt kapcsolat van a hirdető és a cikk szövege között.

Ki készíti a tartalmat?

A PR cikket legtöbbször az Ügyfél, illetve annak Ügynöksége adja át készen a médiaoldalnak. Ezek általában termékfókuszú, sales jellegű anyagok, amelyek a hirdetett szolgáltatások legfontosabb tulajdonságait hivatottak kiemelni.

A natív tartalom a weboldalak szerkesztőségek tollából érkezik általában, hiszen stilisztikailag tökéletesen illeszkednie kell a weboldal organikus, nem fizetett tartalmaihoz. Valójában PR „szagú” cikket is tud írni egy szerkesztőség, de a gyakorlatban ezeket az Ügyfél készíti és adja le a szerkesztőség részére.

Mi a PR cikk előnye, hátránya?

Előnye, hogy biztosan olyan tartalom születik, amely elnyeri az Ügyfél tetszését, hiszen alapvetően Tőle érkezik. Ezáltal a jóváhagyási folyamatok, egyeztetések – amennyiben a cikk megfelel a weboldalak vonatkozó technikai specifikációjának – szinte a nullára redukálódnak.

A PR, termékfókuszú content legnagyobb veszélye, hogy mivel nem illeszkedik az adott weboldal tartalmához, visszatetszést válthat ki az olvasókból, vagy nem éri el a kívánt olvasottságot. A PR termékek esetén sokszor a cím is szinte kiugrik az organikus tartalmak közül.

Ezzel szemben a natív?

Pontosan a PR ellentéte. A jóváhagyási folyamat hosszabb lehet, hiszen a Hirdetők – érthető módon – szeretnénk kontrollálni, hogy milyen tartalomban / tartalom mellett, jelenik meg a termékük. Ez kiváltképp igaz azokban az ágazatokban, ahol a legkomolyabb jogi szabályozások vannak érvényben, ilyen jellemzően például a pénzügyi vagy a gyógyszeripari szektor. Ezt a folyamatot akkor tudjuk könnyíteni, ha a cikk szövegében a szerkesztőség nem próbál meg a termékről írni, hanem csak olyan kötetlen témáról ír, amelyhez egyébként illik a termék. A fenti, D vitaminos példánál maradva biztosan hamar átmegy a jogi osztályon a tartalom, hiszen valójában csak tengerpartokról írt a weboldal, a termék csak asszociatív viszonyban van azzal.

Mivel a natív beleillik a tartalomba, ezért sokszor (illetve jó esetben) fel sem tűnik az olvasónak, hogy hirdetést olvas, mert a tartalom értéket teremt számára: szórakoztatja, edukálja.

Oké, és akkor melyiket érdemes használni?

Amennyiben van rá lehetőség, úgy a natív megközelítést javasoljuk, hiszen a cél a termék / szolgáltatás iránt potenciálisan érdeklődő felhasználók elérése. Natív tartalommarketing esetén a felhasználó találja meg a releváns tartalmat, és nem fordítva, ami nagy előny a márkaélmény szempontjából.

Vettem egy natív cikket. Mit tudok tenni annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen a tartalommarketing kampányom?

A fenti kérdést 2021 szeptemberében egy egész blogbejegyzés formájában is megválaszoltuk, de alább kis még kigyűjtöttük a főbb irányokat:

Az első és legfontosabb mozzanat, hogy a kampányhoz megfelelő weboldalt válasszuk, ez a kulcs. Szokás mondani, hogy „Content is king, but distribution is queen!”, azaz fontos maga tartalom, de annak eljuttatása az olvasónak legalább annyira esszenciális. Az Infinetynél többféle megoldást is ajánlunk a tartalommarketing kampányok erősítésére.

A Content Banner megoldásunkkal a hirdetni kívánt cikkek ajánlóit futtatjuk meg a portfóliónk akár valamennyi 300x600-as zónájában, ezzel kihasználjuk a havi 4,9 millió egyedi látogató jelenlétét a portfólión, és egy CT csomag keretében akár többtízezer olvasót terelünk a cikkre a long-tail networkünkről.

 

A weboldalakon elérhető valamennyi technológiai megoldást bevetjük az olvasottság növelése érdekében: logót helyezünk ki, social felületeken osztjuk meg a cikket, külön rovatot, vagy akár microsite-ot hozunk létre a hirdetőnek.

A cikket olvasó látogatókat érdemes retargetálni a teljes portfóliónkon, hiszen a tartalmat fogyasztó userek a célcsoporthoz tartoznak. Ilyenkor már nem csak egy weboldalon érhetjük el az érdeklődő látogatót, hanem 200-on.

Az Infinetynél olvasottsági garancia mellett ajánlunk top ár-érték arányú tartalmi együttműködéseket, legyen szó 1-1 cikkről, vagy akár egész éven át tartó natív kooperációról. Az ajánlatkéréseket vagy érdeklődő kérdéseket a sales@infinety.hu címen várjuk.