PR vs Natív - Írott content marketing kisokos

2024. szeptember 19.

Az online tartalommarketing ereje továbbra is töretlen a hirdetési piacon. Ez az a hirdetési típus, ahol lehetőség van komplex üzenetek átadására és a felhasználók tudásának bővítésére egy adott témában. Az írott tartalom marketing típusú megjelenéseket is további kisebb kategóriákra lehet bontani. A két legalapvetőbb csoport a termékfókuszú PR cikk, valamint a tartalom - olvasófókuszú natív együttműködés. Az alábbiakban ezen két megközelítést hasonlítjuk össze néhány szempont alapján.

Melyek a legfőbb különbségek a 2 említett cikk típus között

Kezdjük az egyszerűbbel, amely a PR cikk. Ez az a megjelenési forma, amelyet a legtöbben a támogatott cikkekel azonosítanak. Ebben az esetben a teljes tartalom a hirdetési termékre van felfűzve kiemelve a legjobb, leghasznosabb tulajdonságait. Fontos, hogy itt minden cikken egyértelműen látszik, hogy kizárólag egy termék népszerűsítésére készült. A natív cikk pedig olyan megjelenés, ahol elmosódik a határ a fizetett és organikus tartalom között. Utóbbi cikkek teljes mértékben passzolnak az oldal tematikájába, azzal a hangvétellel és írási stílussal készülnek, mint az oldalon megtalálható megszokott cikkek. Például egy koncertet úgy hirdetünk, hogy egy hétvégi programajánló témájú cikket készítünk, amelynek egy bekezdése zenés programokról szól és ott lenne megemlítve a hirdetendő esemény.

Ki írja a cikkeket?

A PR cikket legtöbbször a Hirdető, illetve annak Ügynöksége adja át készen a médiaoldalnak. Ezek általában termékfókuszú, sales jellegű anyagok, amelyek a hirdetett szolgáltatások legfontosabb tulajdonságait hivatottak kiemelni. Természetesen arra is van példa, hogy egy oldal szerkesztősége PR cikket készít megrendelésre.

A natív tartalom minden esetben az adott oldal szerkesztősége által kerül elkészítésre, hiszen így tud maximálisan bele illeszkedni az oldal organikus tartalmába. Fontos, hogy natív és natív tartalom között is lényeges különbségek lehetnek attól függően, hogy milyen célt szolgálnak.

PR cikkek sajátosságai

Az előnye abban rejlik, hogy garantáltan olyan tartalom jön létre, amely megfelel az Ügyfél ízlésének, mivel lényegében teljesen tőlük származik. Ennek köszönhetően a jóváhagyási folyamatok és egyeztetések szinte teljesen elmaradnak feltéve, hogy a cikk illeszkedik a weboldalak technikai követelményeihez.

A PR és termékfókuszú tartalom legnagyobb kockázata, hogy ha nem illik az adott weboldal tartalmi környezetébe, akkor az olvasók ellenszenvét okozhatja, vagy nem éri el a kívánt olvasottságot. PR megjelenések esetén gyakran a cím is túlzottan eltér az organikus tartalmak olvasók által is megszokott formájától.

Natív cikkek sajátosságai

Mondhatni, hogy majdnem teljesen különbözik a PR cikkektől. A jóváhagyási folyamat hosszabb lehet, mivel a Hirdetők érthető módon szeretnék ellenőrizni, hogy milyen kontextusban és tartalom mellett jelenik meg a termékük. Ez különösen érvényes olyan ágazatokban, ahol szigorú jogi szabályozások vannak érvényben, mint például a pénzügyi vagy a gyógyszeripari szektor. A cikkek minőségét jelentősen javítja, ha a cikk szövegében a szerkesztőség nem próbál közvetlenül a termékről írni, hanem olyan kötetlen témát választ, amihez természetes módon passzol a termék. Például a fenti koncertes esetben, ha a weboldal csak magáról a koncertről ír, akkor nagyon reklám szagú lenne a teljes anyag, így viszont a megszokott fogyasztási formában tárul az olvasók elé.

Mivel a natív hirdetés beleolvad a tartalomba, ezért ideális esetben az olvasónak fel sem tűnik, hogy hirdetést olvas, mivel a tartalom valódi értéket nyújt számára szórakoztatja vagy edukálja.

Melyiket érdemes használni?

Ha lehetséges, akkor elsősorban a natív megközelítést javasoljuk, mivel a cél az, hogy elérjük a termék vagy szolgáltatás iránt potenciálisan érdeklődő felhasználókat. Natív tartalommarketing esetén a felhasználó találja meg a releváns tartalmat, nem pedig fordítva, ami jelentős előnyt jelent a márkaélmény szempontjából. PR cikk használata, akkor lehet eredményes, ha nagyon kiemelkedő teljesítményeket tudunk kedvező áron bemutatni a felhasználóknak.

Hogyan tudjuk a leghatékonyabb cikket kiválasztani?

Az első és legfontosabb lépés, hogy a kampányhoz megfelelő weboldalt válasszunk, mert ez a kulcsfontosságú tényező. Az egyik legfontosabb tényező a hirdetési piacon, hogy a tartalom fontos, de annak eljuttatása az olvasóhoz legalább ennyire lényeges. Az Infinetynél számos megoldást kínálunk a tartalommarketing kampányok hatékonyabbá tételéhez.

A Content Banner megoldásunkkal a hirdetni kívánt cikkek ajánlóit futtatjuk egy 300x600-as zónában, így kihasználva a havi 4,2 millió egyedi látogató jelenlétét, és egy CT csomag keretében akár több ezer releváns olvasót terelünk a cikkre. Minden rendelkezésre álló technológiai megoldást bevetünk az olvasottság növelése érdekében: logót helyezünk el, social felületeken osztjuk meg a cikket, külön rovatot vagy akár microsite-ot hozunk létre a hirdetőnek.

A cikket olvasó látogatókat érdemes retargetálni a teljes portfólión, mivel a tartalmat fogyasztó userek a célcsoportunkhoz tartoznak. Ilyenkor már nem csupán egy weboldalon érhetjük el az érdeklődő látogatót, hanem 180 felületen.

Az Infinetynél olvasottsági garancia mellett kínálunk kiemelkedő ár-érték arányú tartalmi együttműködéseket, legyen szó akár egyetlen cikkről vagy egész éven át tartó natív sorozatról. Az ajánlatkéréseket vagy érdeklődő kérdéseket a sales@infinety.hu címen várjuk.