Hagyományos vs Közösségi véleményvezérek

2017. szeptember 20.

Bátran kijelenthetjük, hogy manapság mindenki az Influencer Marketingről beszél. Egymást követik a témával foglalkozó cikkek, tanulmányok, illetve a szakmai konferenciák elengedhetetlen része lett a véleményvezérek témaköre. Kétségtelenül egy újszerű, izgalmas és sokszínű, ámbár vitatott témakörrel van dolgunk. Vannak, akik esküsznek és kiállnak a használatuk mellett; - elengedhetetlennek tartják kampánytervezés során, ugyanakkor nehezen mérhetősége miatt gyakori a szkeptikus hozzáállás is a hatékonyságot illetően.

Ennek megfelelően szinte minden online portfólió (legyen az akár kiadó vagy sales house) kínál kapcsolódási pontot és lehetőséget a hirdetői számára a véleményvezérekkel kapcsolatban. Ami biztos, hogy foglalkozunk kell a véleményvezérek tárgykörével és ehhez meg kell értenünk, valamint tanulmányozunk kell magát a jelenséget.

Az influencer marketing jelentése

Az influencer vagy befolyásmarketing tehát egy folyamatot jelent, amely során a termékünk vagy szolgáltatásunk értékesítésnek az előmozdításához olyan személyeket (befolyásolókat) kapcsolunk, akik képesek befolyásolni magának a márkának a jellegét. Valójában a véleményvezér aktívan kommunikál, véleményezi és megjeleníti a termékeinket a különböző kommunikációs csatornákon, valamint eléri, hogy hatással legyen ez a folyamat a vevőinkre.

Nincs új a nap alatt

Azt gondolhatnánk, hogy a véleményvezér marketing egy újkeletű jelenség, azonban a történelmi gyökerei egészen a 19. századig nyúlnak vissza. Sőt egyes tanulmányok már a 18. századot említik olyan úttörőkkel, mint Josiah Wedgwood (Josiah Wedgwood a 19. században élt angol fazekas és vállalkozó volt, a világhírű Wedgwood cég alapítója), akit a modern marketing feltalálójának neveznek vagy Lillie Langtry híres amerikai színésznő, aki az arcát adta a Brown’s vállalat üdítő italjaihoz.

Erőteljesebben a 19. század fordulóján kezdik el a cégek felfedezni az ismertebb emberek bevonását a termékeik és szolgáltatásuk népszerűsítéséhez és ebben a folyamatban a cigaretta, valamint a háztartási eszközöket népszerűsítő vállalatok járnak majd az élen.

Az igazi áttörést pedig Hollywood hozza meg a 20. században, hiszen olyan hírességek jelenek meg és népszerűsítik a különböző brandeket mind a rádióban, tv-ben és a filmekben egyaránt, mint Elizabeth Taylor vagy a későbbi amerikai elnök, Ronald Reagan. 1923-tól pedig maga a Mikulás lett a Coca Cola reklámarca, aki a karácsonyi ünnepek alatt, immár közel száz éve népszerűsíti a vállalat termékeit.

A 20. század közepén a marketing világában az életérzés fogalma kerül az előtérbe és nem magáról a termékről való tényleges kommunikáció. A cél az életérzés eladása lesz (amelyhez kapcsolódik a termék) és ehhez pedig minél ismertebb személyek kellenek. Elsősorban híres emberek, sportolók, színészek kezdték el reklámozni a különböző cégek termékeit, de ekkor jellennek meg az olyan ikonikusnak számító karakterek is a véleményvezérek kommunikációjában, mint a legendás Marlboro Manek, akik akkoriban a férfiasság tökéletes megtestesítői lettek.

 

A XXI. század, a celebek megjelenése

A XXI. század elején érkezünk el a celebritás fogalmához. „A celeb a XXI. század első évtizedében divatossá vált, főleg a médiában használatos szó, amely a celebritás (celebrity) rövidüléséből származik. Elsődleges jelentése: felkapott, »ünnepelt« híresség. A kifejezés mellékjelentésként azt a tartalmat is hordozza, hogy az ismertség alapja nem (vagy nem szükségszerűen) az illető tudása, ill. egyéb autonóm képessége, hanem egy, a média által róla mesterségesen kialakított kép, amely beépült a fogyasztók (olvasók, nézők) gondolatvilágába. E mellékjelentés nem tagadja, hogy az egyébként celebnek kikiáltott személyek társadalmilag valóban értékes teljesítményt produkálhatnak, csupán arra utal, hogy e produktum nem szükségszerű.”

Kétségtelenül a celebek elkezdték „felhígítani” a véleményvezérek kategóriáját, hiszen korábban ebbe a tárgykörébe elsősorban olyan emberek tartoztak, akik a teljesítményükkel vagy a valós ismertségükkel vívták ki maguknak a helyet, addig mostanra számos esetben ez a tényező már másodlagos lett. Bárkiből lehet véleményvezér, aki igényt tud támasztani arra, hogy követői bázisa legyen.

A másik legfontosabb változás a kommunikációs eszközök használatában rejlik. Hiszen ameddig korábban csak a tv, rádió és a nyomtatott sajtó létezett, addig manapság a digitális média és azon belül a social media rohamos térnyerésének köszönhetően óriási térnyerése lett az influencer marketingnek.

Képforrás: www.martech.zone

Napjaink és a jövő - a social média térhódítása

Napjainkban a közösségi média monumentális felhasználói bázissal rendelkezik és a legkülönbözőbb platformokon támogatja a kommunikációs lehetőségeket.

Sok-sok tanulmány és cikk foglalkozik social media jelenlegi helyzetével, azonban álljon itt részünkről egy-két fontosabb gondolatébresztő. A felnövekvő Z-generáció 84%-a már nem érhető el a klasszikus reklámok segítségével, így egyre több cég keresi és használja az úgynevezett mikro influencereket. Ők azok, akik nem kimondottan celebek vagy akár sportolók vagy éppen művészek; de mégis jelentős rajongói bázissal rendelkeznek. Hitelesek, képesek a vásárlási ösztönzésre és a követőik pedig masszívan támogatják is őket. Ezért évek óta az influencer marketing területén egy elég erőteljes változás figyelhető meg, hiszen egyre kevésbé a klasszikus értelemben vett „hírességekről” szól ez a játszótér és inkább az „átlagember” közül való, valódi hús-vér személyekre helyeződött a hangsúly. A másik fontos tényező pedig a pénz kérdése, hiszen egyre több cég ismeri fel, hogy sokkal előnyösebb és kifizetődőbb egy social media véleményvezért megfizetni, mint egy klasszikus értelemben vett hírességet vagy celebet.

Véleményvezérek nálunk

Az online hirdetési trendeket sosem hagyhatjuk figyelmen kívül: azon dolgozunk, hogy folyamatosan bővítsük az influencer portfóliónkat, ezzel is szélesítve a szolgáltatásaink palettáját. Jelenleg többtucat véleményvezér érhető el nálunk – többek között – fashion, beauty, tech, DIY és utazás tematikákban. Ezzel is igyekszünk komplex digitális megoldást kínálni, amely túlmutat a hagyományos display megjelenéseken.