Az okostelefonok átveszik az uralmat?

2017. október 17.

A mai értelemben vett első okostelefont az Apple 2007-ben dobta piacra. (Az okostelefonok első előfutárai még ennél is korábban, már a ’90-es években a boltok polcaira kerültek, de az igazi áttörést az Apple iPhone-ja hozta meg). Azóta folyamatosan téma a digitális marketinggel foglalkozó szakemberek körében, hogyan érdemes felhasználni a kisebb képernyővel rendelkező eszközöket reklámkommunikációs célok eléréséhez. Az igazi fordulópont az Egyesült Államokban tavaly következett be, amikor is a digitális reklámbüdzsé már több mint fele mobil platformon keresztül került elköltésre.

A magyar piacon az okostelefon még vár a piac trónjára lépéssel, de gyorsan terjeszkedik: a hazai IAB Adex adatok alapján tavaly a display és search területekre fordított digitális reklámpénzek 30%-a landolt mobilon, ami így is jelentős, 79%-os bővülést jelent a 2015-ös évhez képest.

Forrás: IAB Adex, Digitális reklámköltési riport, 2011-2016
Reklámköltés részesedése a teljes digitális dispay és search szegmenshez viszonyítva

Azonban gyakran éri az a vád a mobil platformokat, hogy a userek - főleg az idősebb generáció - nem eléggé felkészült a technológia magas szintű kezelésére és még mindig csak kiegészítő internetezési forma a hagyományos desktop eszközökhöz képest. Felsorakoztatunk három egyszerű trendet, amely mind azt mutatja, hogy az okostelefonok hazánkban is szorgosan zárkóznak fel nagyobb képernyőmérettel rendelkező társaikhoz képest és nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan az uralmat is átveszik az online térben.

Szinte mindenki használja okostelefonját internetezésre

Lassan már minden embernek ott lapul a zsebében legalább egy okostelefon. Az NMHH legfrissebb kutatása szerint 2016-ban már a 16+ éves internetező népességben az okostelefonnal rendelkezők 85%-a használja is telefonját internetezésre. A Nemzeti Olvasottság Kutatás szerint pedig 2015-höz képest egy év alatt 25%-kal nőtt a mobilról netezők száma, így már 4,5 millió mobilos felhasználó van. Ezzel párhuzamosan emelkedik azoknak a száma, akik csak mobilon és tableten neteznek és nem használnak desktop eszközt. Az ő számuk 2017 Q1-ben közel egymillió volt.

Forrás: Nemzeti Olvasottság Kutatás; Gemius-DKT, 2016-2017

Egyre több időt töltünk mobilon tartalomfogyasztással

Nem csak egyre többen, hanem egyre többször csatlakozunk a világhálóra okostelefonunkról. A könnyen elérhető és megfizethető csúcskategóriás telefonok és az olcsó mobilinternet korában már nem csak egy-egy konkrét contentet olvasunk mobilunkon keresztül, hanem tartalomfogyasztás céljából akár órákat is eltöltünk a kis képernyőt bámulva. Erre engednek következtetni a hazai internetező userek közel 100%-át lefedő Gemius-DKT közönségmérési adatai is. A több mint 600 weboldalt vizsgáló mérés szerint a site-okon generált userforgalom (oldalletöltés) most már 11%-a mobil eszközről érkezik, szemben a 2016. év elején mért 7%-kal. A három leglátogatottabb hírportálon – a 24.hu, index.hu és origo.hu – pedig már minden harmadik oldalletöltés mobileszközről érkezik. 

Forrás: Gemius-DKT, 2016-2017, összes mért weboldal

Szépen lassan átalakul médiafogyasztásunk. Az NMHH 2016-os felmérése szerint most már nem csak az otthonunkon kívül használjuk okostelefonunkat internetezésre, hanem otthon is inkább erről az eszközről csatlakozunk. Az otthon internetezők 61%-a netezik telefonról, míg a hordozható PC-t és asztali gépet 57, illetve 56% használja.

Szenzitív és komplex feladatokat is végzünk okostelefonon keresztül

A legjobb fokmérője egy eszköz mindennapi életünkbe történő integrálásának, hogy milyen széles skálán használjuk ki képességeit. Míg régen hordozható okoseszközeinket inkább csak gyors és egyszerű információkeresésre vagy tartalomfogyasztásra használtuk, addig napjainkban már gyakorlatilag minden feladat elvégzéséhez segítséget nyújtanak a mobilra optimalizált applikációk és weboldalak. A zsebünkben lapuló kütyüket használjuk ételrendeléshez, barátainkkal való kapcsolattartáshoz, munkahelyi teendők elintézéséhez, sportoláshoz vagy akár személyes pénzügyeink menedzseléséhez is. Nem kérdés, mennyire fontos szerepet tölt be életünkben okostelefonunk, ha még az olyan érzékeny pénzügyi ügyleteket is ezen az eszközön bonyolítjuk, mint a banki tranzakciók vagy számlakezelés. 

Forrás: GfK, Fiserv

Bár itthon még gyerekcipőben jár a mobilbankolás a GfK idei kutatása szerint Magyarországon a 15-59 éves korosztály egyötöde használ valamilyen mobilos applikációt banki ügyletei intézésére. Egy amerikai felmérés szerint pedig a háztartások 40%-ában bankolnak mobilon keresztül, a ’80-as, ’90-es években született válaszadóknak pedig több mint 75%-a használja a bankok szolgáltatását mobilról is. Tehát az újdonságokra nyitott fiatalabb korosztályban még magasabb az okostelefon pénzügyi funkcióinak kihasználtsága.